De voorziene sterke groei aan taken heeft natuurlijk ook zijn weerslag gehad op de ontwikkeling van de ondersteuning van de uitvoering. Deze is binnen de NEa voor een groot deel onderdeel van het domein Serviceverlening & Organisatie (S&O). Dit derde domein van de NEa is verantwoordelijk voor onze “front-office” (de collega’s die de reguliere contacten onderhouden met de bedrijven die aan de regelgeving op het gebied van emissiehandel en energie voor vervoer moeten voldoen) en de bedrijfsvoering van de organisatie.

Bas Kiviet | Domeinhoofd Serviceverlening & Organisatie

Bas Kiviet, hoofd van het domein: We hebben bijvoorbeeld geïnvesteerd in het op orde brengen van ons wervingsbeleid. Onze arbeidsmarktcommunicatie is verder geprofessionaliseerd maar ook het onboardingproces verloopt nu beter. De NEa wordt door velen die ons van binnenuit en van buitenaf kennen vaak beschreven als een ‘warme organisatie’. Best wel opmerkelijk eigenlijk voor een toezichthouder die er niet voor wegloopt om helder te benoemen wat er niet goed is en daar ook corrigerend in op te treden. Dat warme gevoel claimen er veel maar juist in die onboarding en de begeleiding van nieuwe medewerkers willen we dat laten zien. En ik denk dat het gelukt is getuige de reacties tot nu toe. Het zal niet de enige verklarende factor zijn maar we zien wel dat we - ondanks de krappe arbeidsmarkt - alle vacatures die we hadden tot nu toe goed hebben kunnen invullen. De grote maatschappelijke aandacht die er is voor het klimaatbeleid helpt daar natuurlijk ook bij. Er zijn gelukkig heel veel mensen die daar een actieve bijdrage aan willen leveren. 

Geïnvesteerd hebben we ook in onze reguliere bedrijfsvoering. Met een relatief klein team voeren we werk uit waarin honderden miljoenen omgaan. Dan is het belangrijk dat je het administratieve systemen op orde hebt. Dat je gevraagd en ongevraagd kan laten zien in control te zijn. En eerlijk gezegd was dat in 2022 soms best lastig. Net als bij de meeste organisaties is het personele verloop na de coronaperiode gestegen, waardoor we met onderbezetting te maken kregen, bij ondermeer het financiële team, de helpdesk en het secretariaat. Juist bij een kleine organisatie als de onze is er weinig capaciteit om dergelijke gaten intern op te vullen. Ik ben trots op de flexibiliteit en inzet van onze medewerkers en stakeholders die er voor hebben gezorgd dat de impact van de onderbezetting beperkt is gebleven en blij dat we inmiddels weer op volle sterkte zijn, en dat we ook extra hebben kunnen investeren in belangrijke functies zoals informatiebeveiliging en communicatie.

Tenslotte hebben we in 2022 flink geinvesteerd in onze informatievoorziening. Daarbij spelen twee belangrijke ontwikkelingen een rol. Enerzijds willen we de data waar onze organisatie over beschikt beter en effectiever inzetten in onze uitvoerende werkzaamheden en beter ontsluiten voor derden. In het kader van het project “data gedreven werken” hebben we acties in gang gezet om alle data waarover we beschikken in kaart te brengen en plannen gemaakt om deze in de toekomst beter te gebruiken. Anderzijds willen we als organisatie opener en transparanter worden. In dat kader bereiden we ons voor op de implementatie van de verschillende stappen in het kader van de Wet Open Overheid en zijn we aangesloten op het Rijksbrede project transparantie in informatie.