Deelnemers EU ETS
2023 | 2022 | |
---|---|---|
Aantal deelnemers EU ETS | 326 | 328 |
Aantal deelnemers EU ETS Luchtvaart | 19 | 16 |
Meldingen
2023 | 2022 | |
---|---|---|
Aantal binnengekomen meldingen monitoring | 408 | 374 |
Aantal binnengekomen meldingen toewijzing | 117 | 115 |
De binnengekomen “meldingen monitoring” zijn aanpassingen op het monitoringsplan. Monitoringsplannen van installaties moeten altijd actueel zijn. Indien er zich significante veranderingen voordoen moeten deze plannen aangepast en aan de NEa gemeld worden. Bijna de helft van de meldingen betreft significante veranderingen in het monitoringsplan.
Overige meldingen gaan over zaken als niet significante wijzigingen, tijdelijke afwijkingen door technische problemen en verbeteringen naar aanleiding van een verificatie of overige reden. Het aantal “meldingen toewijzing” betreft significante veranderingen in de feitelijke monitoringsmethodiek. Ook hiervoor moet de NEa goedkeuring geven.
Kernresultaten laatste jaarafsluiting EU ETS
2023 | 2022 | |
---|---|---|
Industrie | 34,6 Mton CO2 | 38,6 Mton CO2 |
Energie | 22,9 Mton CO2 | 29,6 Mton CO2 |
Luchtvaart | 2,6 Mton CO2 | 2,4 Mton CO2 |
De uitstoot van de ETS-bedrijven is in 2023 met 13,2% gedaald, de grootste procentuele daling ooit gemeten. In de energiesector was er minder vraag naar fossiele brandstof, voornamelijk door het hogere aanbod van duurzaam opgewekte elektriciteit. In de industrie was de daling van de uitstoot vooral te wijten aan lagere productieniveaus door onderhoudswerkzaamheden en door hoge inkoopprijzen van energie en andere grondstoffen. In de luchtvaart was wel een stijging in 2023, maar de uitstoot is nog steeds minder dan vóór de coronapandemie.
Toezicht en Handhaving
Toezicht
Het aantal inspecties is wederom flink toegenomen ten opzichte van 2022. Daarvoor zijn twee verklaringen. De NEa heeft in 2023 verschillende inspectievormen toegepast waaronder minder tijdsintensieve inspecties. Hierbij inspecteren we kort één onderwerp bij een bedrijf. Daarnaast voeren we juist complexere inspecties uit waarbij het hele kwaliteitssysteem aan de orde wordt gesteld. Door hierin te variëren konden meer bedrijven worden bezocht.
Ook zijn er in 2022 en 2023 extra inspecteurs geworven waardoor onze totale inspectiecapaciteit is uitgebreid.
Handhaving
2023 | 2022 | |
---|---|---|
Bestuurlijke boetes | 2 | 4 |
Last onder dwangsom | 0 | 0 |
Ambtshalve vaststellingen | 8 | 6 |
Behandelde bezwaren en beroepen | 1 | 0 |
Ambtshalve vaststellingen
In 2023 zijn er 8 ambtshalve vaststellingen gedaan. 3 ambtshalve vaststellingen betrof een bijstelling van de emissiejaarvracht, 4 betrof een ambtshalve vaststelling van de activiteitsverslagen in verband met een correctie van een onjuistheid in het historisch activiteitsniveau in het datarapport en 1 correctie betrof een activiteitsverslag in verband met een onjuistheid.
Boetebesluiten
Er zijn in 2023 twee handhavingsonderzoeken afgerond; één naar emitteren zonder vergunning en één naar rapportagefouten in het emissieverslag. Dit is een daling ten opzichte van 2022. In 2023 is er echter ook een aantal handhavingsonderzoeken opgestart, waarvoor het boetebesluit, vanwege grote complexiteit van het handhavingsonderzoek, pas na 2023 is of wordt verzonden. Dat zie je in de cijfers nog niet terug.
Bezwaar
Er is begin dit jaar een bezwaar ontvangen dat betrekking had op de inzet van Garanties van Oorsprong. Het bezwaar richtte zich niet op een besluit van de NEa en daarmee ‘kennelijk niet ontvankelijk verklaard.
EU ETS Register
2023 | 2022 | |
---|---|---|
(luchtvaart)exploitanttegoedrekening | 407 | 413 |
Handelsrekeningen | 155 | 119 |
Kyotorekeningen | 116 | 127 |
(Luchtvaart)Exploitanttegoedrekeningen
Het aantal exploitantrekeningen is in 2023 licht gedaald. Van 8 installaties is de rekening gesloten, omdat hun vergunning is ingetrokken. Dat gebeurt bijvoorbeeld als installaties hun opgesteld vermogen afbouwen tot onder de deelnamegrens van 20 MW.
Handelsrekeningen
Er zijn 46 nieuwe handelsrekeningen geopend en 10 gesloten in 2023. Met name bedrijven uit de zeevaartsector hebben een handelsrekening geopend, om zich voor te bereiden op de toetreding van deze sector tot het handelssysteem in 2024.
Kyotorekeningen
Het aantal Kyotorekeningen is juist gedaald. Sinds 2021 zijn er geen verplichtingen meer onder het Kyotoprotocol, maar de eenheden uit dat systeem (CER’s en ERU’s) zijn nog steeds verhandelbaar.
CO2-heffing
De CO2-heffing industrie wordt voor een groot deel opgelegd aan de bedrijven die ook vallen onder het EU ETS. Over kalenderjaar 2023 zijn volgens de prognose 261 bedrijven belastingplichtig. 247 daarvan vallen ook onder het ETS. De resterende 14 (12 afvalverbrandingsinstallaties en 2 installaties die het broeikasgas lachgas (N2O) uitstoten) vallen wel onder de heffing maar niet onder het ETS.
Helpdesk
Het aantal vragen dat niet direct door het team V&R kon worden beantwoord is ten opzichte van vorig jaar substantieel gedaald.