Deelnemers EU ETS
2024 | 2023 | |
---|---|---|
Aantal deelnemers EU ETS | 362 | 326 |
Aantal deelnemers EU ETS Luchtvaart | 17 | 19 |
In dit jaarverslag hebben we nog geen cijfers mee kunnen nemen van de nieuwe taken die in 2024 zijn gestart, denk aan cijfers van EU ETS Zeevaart en ETS-2. Deze cijfers kunnen we pas concreet in het volgende jaarverslag delen.
Meldingen
2024 | 2023 | |
---|---|---|
Aantal binnengekomen meldingen monitoring | 329 | 408 |
Aantal binnengekomen meldingen toewijzing | 201 | 117 |
De binnengekomen 'meldingen monitoring' zijn aanpassingen aan het monitoringsplan. Monitoringsplannen van installaties moeten altijd actueel zijn. Voor significante wijzigingen moet de NEa goedkeuring geven. Ongeveer 34% van de meldingen betreft significante veranderingen in het monitoringsplan. Overige meldingen gaan over zaken als niet-significante wijzigingen, tijdelijke afwijkingen door technische problemen en verbeteringen naar aanleiding van een verificatie of overige reden.
Het aantal 'meldingen toewijzing' zijn aanpassingen aan het monitoringsmethodiekplan. Ook deze plannen moeten altijd actueel zijn en voor significante wijzigingen moet de NEa goedkeuring geven. Ongeveer de helft van de wijzigingen aan het monitoringsmethodiekplan zijn significante wijzigingen. Overige meldingen gaan over zaken als niet-significante wijzigingen en stopzetting van een subinstallatie.
Kernresultaten laatste jaarafsluiting EU ETS (Mton CO2)
2024 | 2023 | |
---|---|---|
Industrie | 36,8 | 35,7 |
Energie | 22,8 | 22,9 |
Luchtvaart | 3,1 | 2,7 |
De uitstoot van de ETS-bedrijven is in 2024 licht gestegen, na een aantal jaar van forse dalingen. Daar zijn verschillende oorzaken voor. In de industriesector was de opvallendste uitschieter Tata Steel; daar is het onderhoud aan een hoogoven afgerond, waardoor de uitstoot terug is op het niveau van 2022. De energiesector had in het najaar last van het weer: door gebrek aan wind en zon, moest er meer fossiele brandstof ingezet worden. Bij de luchtvaart, ten slotte, is de reikwijdte van het EU ETS uitgebreid naar meer soorten vluchten en zijn er in totaal meer vluchten uitgevoerd dan vorig jaar.
Toezicht en Handhaving
Toezicht
In 2024 zijn significant minder inspecties uitgevoerd dan in 2023. Het verschil in inspectiecijfers is deels ontstaan door een verminderde inspectiecapaciteit, maar ook door een verschuiving van prioriteiten:
- Naast inspecties houdt de NEa ook toezicht door middel van inspectieprojecten, waarbij meerdere bedrijven op een specifiek aspect onderzocht worden. In 2024 heeft de NEa een tweetal grotere inspectieprojecten dan in de jaren daarvoor uitgevoerd. Voor een groot aantal bedrijven is daarbij het leeuwendeel van de gerapporteerde emissies getoetst aan onafhankelijk verkregen data. Omdat dit geen inspecties zijn zoals bedoeld in de rapportage valt dit buiten de gerapporteerde cijfers.
- Zoals in onderstaande rapportage over handhaving valt te lezen is in 2024 meer capaciteit besteed aan het herstel en de bestraffing van geconstateerde fouten.
- De NEa heeft een aanzienlijk deel van haar inspectiecapaciteit dit jaar besteed aan het beoordelen van datarapporten ten behoeve van de aanvraag van gratis emissierechten voor fase 4b van het emissiehandelssysteem.
- Bovenop dit alles is in 2024 sprake geweest van een verminderde inspectiecapaciteit ten opzichte van het jaar ervoor.
Handhaving
2024 | 2023 | |
---|---|---|
Bestuurlijke boetes | 1 | 2 |
Bestuurlijke waarschuwing | 23 | 13 |
Last onder dwangsom | 0 | 0 |
Ambtshalve vaststellingen | 22 | 8 |
Behandelde bezwaren en beroepen | 0 | 1 |
Ambtshalve vaststellingen
De NEa heeft in 2024 22 ambtshalve vaststellingen uitgevoerd. Dit is bijna drie keer zoveel als in de jaren ervoor. Zestien ambtshalve vaststellingen betrof een bijstelling van de emissiejaarvracht. De overige 6 ambtshalve vaststellingen zijn opgesteld voor het aanpassen van het activiteitsverslag.
Bestuurlijke waarschuwingen
In 2024 heeft de NEa 23 bestuurlijke waarschuwingen verzonden. Dit is bijna een verdubbeling van het jaar ervoor. Een groot deel van de waarschuwingen komt voort uit de ambtshalve vaststellingen die zijn uitgevoerd in 2023 en 2024.
Bestuurlijke boetes
In 2024 heeft de NEa 1 bestuurlijke boete opgelegd. Deze boete is opgelegd vanwege het onjuist rapporteren van CO2-emissies, het niet reageren op opmerkingen van de verificateur, het niet opvolgen van het eigen monitoringsplan en het niet meenemen van alle relevante bronstromen voor het opstellen van de rapportages. Er lopen nog een aantal handhavingsonderzoeken waaruit een boete kan volgen. Deze zullen pas na 2024 afgerond en verzonden worden.
EU ETS Register
2024 | 2023 | |
---|---|---|
(luchtvaart)exploitanttegoedrekening | 413 | 407 |
Handelsrekeningen | 222 | 155 |
Kyotorekeningen | 52 | 116 |
(Luchtvaart)exploitanttegoedrekeningen
Het aantal (luchtvaart)exploitanttegoedrekeningen is in 2024 licht gestegen. Het aantal (luchtvaart)exploitanttegoedrekeningen steeg van 407 in 2023 naar 413 in 2024.
Handelsrekeningen
Het aantal handelsrekeningen steeg van 155 in 2023 naar 222 in 2024. De stijging komt voornamelijk door zeevaart. Hier zien we bijvoorbeeld bedrijven uit de maritieme sector die zelf geen verplichting hebben of concerns met meerdere verplichte rekeningen, die centraal rechten willen inkopen.
Kyoto-rekeningen
Het aantal Kyoto-rekeningen daalde juist van 116 in 2023 naar 52 in 2024. Wij benaderden de bedrijven die al langere tijd geen gebruik maakten van de Kyoto-rekening en vroegen of de rekening kon worden gesloten.
Maritieme-exploitanttegoedrekening
Scheepvaartmaatschappijen hebben vanaf 2024 een verplichting onder het EU ETS-register om emissierechten in te leveren voor de CO2-emissies. In 2024 werden er 144 maritieme-exploitanttegoedrekeningen geopend. De verwachting is dat er zo’n 400 maritieme-exploitanttegoedrekeningen zullen worden geopend.
CO2-heffing
CO2-heffing
De CO2-heffing industrie wordt voor een groot deel opgelegd aan de bedrijven die ook onder het EU ETS vallen. Over kalenderjaar 2024 zijn volgens de prognose 262 bedrijven belastingplichtig. 248 daarvan moeten ook emissierechten inleveren onder het EU ETS. Van de resterende 14 zijn er 2 installaties die het broeikasgas lachgas (N2O) uitstoten) en helemaal niet onder het ETS vallen. De 12 afvalverbrandingsinstallaties moesten over 2024 wel een ETS-emissieverslag indienen, maar hoeven alleen te betalen voor hun uitstoot via de CO2-heffing.