In deze nieuwe sectie belichten we hoe de NEa in 2024 in het nieuws kwam en welke media-aandacht onze organisatie kreeg. 2024 was een jaar waarin de NEa veelvuldig in het nieuws kwam. Hieronder een overzicht van nieuws- en persberichten, waarvan een aantal uitgelicht. 

Overzicht nieuwsberichten

Het totaal aantal nieuwsberichten (inclusief persberichten) dat in 2024 is verschenen is 35. Het aantal publicaties in de media kwam in 2024 uit op 145. De NEa kwam in het nieuws door voornamelijk de volgende persberichten: 

April 2024: Recorddaling CO2-uitstoot door lagere industriële productie en schonere stroom | Nieuwsbericht | Nederlandse Emissieautoriteit


Juni 2024: Vervoersector in Nederland verduurzaamt verder in 2023 Resultaten hernieuwbare Energie voor Vervoer in Nederland 2023 | Nieuwsbericht | Nederlandse Emissieautoriteit


Oktober 2024: Nog geen groene groei industrie | Nieuwsbericht | Nederlandse Emissieautoriteit

Schermafbeelding Trouw

Trouw: CO2-uitstoot van grote bedrijven gekelderd, ‘Cijfers met twee gezichten’

Fabrieken, energiecentrales en raffinaderijen hebben afgelopen jaar veel minder broeikasgas uitgestoten. De oorzaak is volgens de Nederlandse Emissie Autoriteit zowel hoopgevend als bedenkelijk.
Trouw, Frank Straver 14 april 2024, 22:00

Uit de schoorsteenpijpen van grote Nederlandse bedrijven steeg het afgelopen jaar 13,2 procent minder CO2 op dan een jaar daarvoor. Niet eerder daalde hun broeikasgasemissie zo scherp, gekeken naar de laatste tien jaar. De 345 grootste bedrijven stootten in 2022 nog bijna 70 miljoen ton broeikasgas uit, vorig jaar bevatten hun rookpluimen 60 miljoen ton CO2.

Die mededeling van de Nederlandse Emissieautoriteit (Nea), die de cijfers deze maandag publiceert, klinkt hoopgevend voor het klimaat. “Als deze trend doorzet, zijn de Nederlandse energie- en industriesector goed op weg op hun CO2-reductiedoelen voor 2030 te halen”, zegt Nea-directeur Mark Bressers in een verklaring. Een scherpe daling is vereist, als tussenstap naar een CO2-neutrale economie in 2050. De juiste richting is ingeslagen, lijkt het. Tegelijk heeft Bressers het over cijfers met ‘twee gezichten’. Dat zegt de topman zo vanwege de gespletenheid aan oorzaken die schuilgaat achter de totale daling van CO2-uitstoot in de energie, chemie, raffinage en andere industrie.

Lees hier het complete nieuwsbericht: CO2-uitstoot van grote bedrijven gekelderd: ‘Cijfers met twee gezichten’ | Trouw

schuttevaer nieuwsbericht

Schuttevaer: Rederijen halen deadline niet. EU-ETS voor de zeevaart kent een rommelige start

Veel zeevaartrederijen hebben de eerste deadline van het Europese emissiehandelssysteem (EU-ETS) niet gehaald. Het is exemplarisch voor de eerste maanden van het op 1 januari 2024 ingevoerde EU-ETS. Veel is nog onduidelijk, niet op orde en vaag. Ondertussen volgen de deadlines elkaar in rap tempo op.
Schuttevaer, 16 april 2024

Op 1 april moesten rederijen een monitoringsplan, een zogenoemd MP indienen, zodat de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) deze kon goedkeuren. Rederijen moeten voor elk schip een monitoringsplan opstellen. Voor de eerste deadline van 1 april hebben we weliswaar al honderden MP's binnen, maar dat zijn toch ook lang niet alle maatschappijen en schepen per maatschappij, laat een woordvoerder van de NEa weten. De NEa geeft rederijen nu tot 1 juli, voordat ze handhavend gaat optreden.

Belangrijk gegeven daarbij is, dat het hier niet alleen om Nederlandse rederijen gaat. Alle zeeschepen boven 5000 brutoton (gt) die Europese havens aandoen moeten gaan betalen voor hun uitstoot. Elke ton CO2-uitstoot staat gelijk aan één emissierecht. Dit jaar moeten zeevaartrederijen voor 40% van hun CO2-uitstoot emissierechten betalen. In 2025 is dat al 70% en daarna wordt dat 100%. Dit geldt ook voor zeeschepen uit niet-EU landen zoals het Verenigd Koninkrijk of Singapore. Schepen van alle nationaliteiten moeten dus een monitoringsplan hebben en indienen bij het EU-land dat ze het vaakst aandoen. Met Rotterdam als grootste EU-haven betekent dat dat rederijen als het Koreaanse HMM, Chinese Cosco en Japanse Shoei Kisen Kaisha hun monitoringsplan per schip moeten laten goedkeuren door de Nederlandse Emissieautoreit. In totaal moeten ruim 150 rederijen rapporteren aan de NEa. Hoeveel daarvan hun zaken al op orde hebben, is lastig aan te geven volgens de autoriteit. Omdat het per schip moet gebeuren en niet per rederij.

Lees hier het complete nieuwsbericht: Rederijen halen deadline niet: EU-ETS voor de zeevaart kent een rommelige start | Schuttevaer.nl

NRC nieuwsbericht

NRC: Uitstoot daalt, maar industrie hapert

Auteur: Chris Hensen Rubriek: VOORPAGINA Editie (gedrukte media): 1ste Editie 

Het is een mooi record, maar klimaatactivisten kunnen niet meteen de slingers ophangen. Sterker, wie de nieuwste cijfers over de uitstoot van broeikasgassen gedetailleerd bekijkt, komt tot de conclusie dat vooral grote industriële bedrijven en de luchtvaart, de grootste vervuilers, vorig jaar nauwelijks vergroenden.

Maandag publiceerde de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) haar jaarlijkse rapport over de hoeveelheid broeikasgassen die de 345 ondernemingen uitstoten die in Nederland onder het Europese emissiehandelssysteem vallen. Dat zijn de facto de grootste uitstoters. Samen zijn zij goed voor ongeveer de helft van alle emissies, en dankzij het emissiesysteem valt hun precieze uitstoot goed in te kaart brengen (voor elke ton uitstoot moeten zij een certificaat aanschaffen). Hun gezamenlijke uitstoot is vorig jaar fors gedaald, met 13,2 procent ten opzichte van 2022. ,,De grootste procentuele daling ooit", aldus de NEa. De 345 bedrijven droegen ,,bovengemiddeld" bij aan de daling van de totale uitstoot: 6 procent in 2023. Het is vooral de energiesector die het leeuwendeel van de reductie voor zijn rekening nam, met 6,7 miljoen ton van de in totaal 9,36 miljoen ton, ofwel 72 procent. Kolen- en gascentrales hebben kort gezegd veel minder gedraaid, omdat er steeds meer groene stroom wordt opgewekt met windmolens en zonnepanelen.

Lees hier het complete nieuwsbericht: eApolloRequest

interview telegraaf mark

Interview Telegraaf & Mark Bressers: CO2 verlaging is mogelijk

Klimaatafspraken dwingen Nederlandse bedrijven hun uitstoot drastisch te beperken. Voor de grootste vervuilers wordt het met alle regels steeds pittiger. Mark Bressers, directeur van de Nederlandse
Emissieautoriteit (NEa), zegt hoopvol te zijn dat de afgesproken CO2-verlaging lukt. „Er zit bij bedrijven veel in het vat.”
Door Theo Besteman

Als hij na een uurtje verfrissend kitesurfen uit de Haagse Noordzee richting strand door vervuild schuim loopt, „dan zou je daar somber van kunnen worden”, zegt de baas van de Nederlandse toezichthouder. Bij noordwestenwind is er een branding met schuim vol algen en vervuiling, „waar veel pfas in kan zitten.” Het is dan beter snel te douchen, stelt hij. „Maar ik blijf graag optimistisch, ik weet dan ook weer waar ik het allemaal voor doe.” Zijn instituut van nu 120 werknemers registreert en controleert de vervuilende uitstoot van broeikasgassen van bedrijven die onder het Europese Emissiehandelssysteem vallen. „CO2 vooral, geen stikstof”, vat de snelle denker, die carrière maakte binnen de overheid, het werk samen.

Lees hier het gehele artikel: Toezichthouder Mark Bressers is optimist: ’Verlaging CO2 moet haalbaar zijn, ook bij grootste uitstoters’ | Financieel | Telegraaf.nl

Energeia

Energeia: Emissierechten leverden schatkist €1,2 mrd op in 2023

De veiling van ETS-emissierechten leverden het afgelopen jaar €1,2 mrd op. Dat is 12,8% meer dan een jaar eerder. Zowel de gemiddelde prijs als de hoeveelheid rechten lag in 2023 iets hoger. Dat blijkt uit de veilingmonitor van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), dat in Nederland de rechten veilt voor het Europese emissiehandelssysteem EU-ETS.
Tekst: Joep Westerveld. Gepubliceerd op: 15 juli 2024

De gemiddelde prijs van emissierecht, goed om een ton aan CO₂-uitstoot te vereffenen, kwam in 2023 uit op €83,15. De prijs varieerde, maar tijdens de 148 veilingen fluctueerde de prijs grofweg tussen de €75 en €100. “De prijs was stabieler dan een jaar eerder, toen grote bewegingen in de gasprijs oversloegen naar de markt voor emissierechten”, zegt Maaike Breukels, domeinhoofd Emissiehandel van de NEa.

Aan het einde van het jaar zakte de CO₂-prijs weer wat, onder meer vanwege de relatief zachte winter en de lagere productie van de Europese industrie (lees: lagere CO₂-uitstoot). Het aantal emissierechten dat op de markt komt loopt in principe elk jaar af. In de afgelopen drie jaar ging dat met 2,2% per jaar. De komende vier jaar gaat dat met 4,3% per jaar. Uiteindelijk worden er in 2039 helemaal geen rechten meer uitgegeven.

Lees hier het complete nieuwsbericht: Emissierechten leverden schatkist €1,2 mrd op in 2023 | Energeia